Iets te klagen?

In de sierteeltsector wordt er met verse handel gewerkt. De specificaties van de producten zijn niet zo hard als bij niet levende producten. Een foutje in een levering of een meningsverschil kan hierdoor tot een klacht leiden. De klachtprocedure is een typische procedure waarbij er een intensieve samenwerking moet zijn tussen de klant en de leverancier, FloraXchange biedt een uitkomst.

Een klacht houdt verrekening tegen

Zodra er een klacht geplaatst wordt bij FloraXchange zal de transactie (mits deze door FloraXchange wordt afgerekend) wordne tegengehouden. Dit houdt in dat de transactie niet wordt geincasseerd en ook niet uitbetaald zolang er geen oplossing voor de klacht is gevonden. Uiteraard zitten er enkele spelregels aan deze procedure vast om een vlotte doorloop te bevorderen. Voor kopers i het belangrijk om te weten dat ze de klacht altijd direct invoeren (voor de nacht van financiele afhandeling) om zo de verrekening tegen te houden.

Een klacht aanmaken

Een koper kan op een eenvoudige manier een klacht aanmaken. Hij doet dit door naar /Bestelling/Transacties te gaan. Hier kan er op de transactieregel gekozen worden voor de optie 'klacht toevoegen'. Bij het aanmaken van ed klacht kan een omschrijving worden gegeven maar ook gekozen worden om welk soort klacht het gaat (kwaliteit, levering, beschadiging,...). Ook is er een mogelijkheid om 1 of meerdere foto's toe te voegen.

Zodra de klacht is toegevoegd wordt deze direct naar de kweker verzonden via de mail maar uiteraard te volgen via het Klachtenonderdeel.

De spelregels

De spelregels voor de klachtenprocedure zijn simpel:

  1. De koper moet voor de nacht van verrekenen de klacht vastleggen op de transactie. De transactie wordt nu niet verrekend.
  2. De kweker heeft zolang hij wenst om te reageren op een klacht door het plaatsen van een nieuw voorstel.
  3. De koper heeft nu drie dagen de tijd om te reageren op het voorstel. Hij doet dit door het accepteren van het voorstel of het weigeren van het voorstel. Deze laatste zorgt automatisch voor een vervolg op de klacht waardoor de kweker weer aan zet is.
  4. Reageert een koper niet binnen 3 dagen dan wordt het voorstel automatisch geaccepteerd zodat verrekening niet onnodig lang blijft hangen.

Te laat?

Als er onverhoopt niet op tijd gereageerd is (de koper is te laat met het plaatsen van zijn klacht) dan is de incassering en verrekening al in gang gezet. Er is echter nog wel een manier om een correctie aan te vragen, alleen zonder gebruik te maken van de gemakken van de klachtenprocedure. De kweker is de enige die nu nog een correctie kan uitvoeren. 

Jefry van den Hoeven

Geschreven door Jefry van den Hoeven

Jefry is een van de oprichters van FloraXchange. Hij is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en de continue ontwikkeling van het platform. Zijn belangrijkste taak is om nieuwe ideeën en wensen om te zetten naar logische oplossingen.

Deze pagina is wo 25 mei om 16:14 voor het laatst gewijzigd